Pětiletý cyklus stříbrných mincí České národní banky s nominální hodnotou 500 Kč, který připomíná slavné dopravní prostředky, představuje svou čtvrtou emisi. Mince s letopočtem 2024, která byla vyražena v provedení standard, je věnována tramvaji ČKD Tatra T3.V roce 1988 jezdilo po světě na 60 tisíc tramvají, přičemž celá třetina z tohoto množství byla vyrobena v tehdejším Československu. Strojem, který z malé země v srdci Evropy učinil tramvajovou velmoc a který se stal světovým rekordmanem v počtu... Celý popis
Koupit za 4 590 Kč- Od nejoblíbenějších
- Od nejlevnějších
- Od nejdražších
Popis
Pětiletý cyklus stříbrných mincí České národní banky s nominální hodnotou 500 Kč, který připomíná slavné dopravní prostředky, představuje svou čtvrtou emisi. Mince s letopočtem 2024, která byla vyražena v provedení standard, je věnována tramvaji ČKD Tatra T3.V roce 1988 jezdilo po světě na 60 tisíc tramvají, přičemž celá třetina z tohoto množství byla vyrobena v tehdejším Československu. Strojem, který z malé země v srdci Evropy učinil tramvajovou velmoc a který se stal světovým rekordmanem v počtu vyrobených kusů, byla Tatra T3. Pražský dopravní podnik tuto zaoblenou tramvaj s inovativní technickou koncepcí, která představovala moderní a reprezentativní produkt našeho průmyslu, zařadil do provozu v roce 1962. Když pak vozy základního typu končily v pravidelném provozu, psal se rok 2011 – to znamená, že od první jízdy s cestujícími uplynulo celé půlstoletí. S modernizovanými kusy se však můžeme svézt dodnes… Celkem vzniklo na 14 tisíc kusů. Ve své domovině sloužily 2 tisíce vozů, z toho větší polovina jezdila po pražských kolejích. Obrovské množství pak bylo exportováno do zahraničí – zejména do zemí Sovětského svazu, Jugoslávie, Rumunska či Východního Německa.
Autorem pamětní mince se stal akademický sochař Zbyněk
Fojtů. Odborná komise České národní banky ocenila zejména „výborné
ztvárnění tramvaje T3 a nápaditou kompozici pohledů a detailů“.
Každá mince z cyklu věnovaného slavným dopravním prostředkům vyniká použitím
jiné technologie. V případě tramvaje je to selektivní pokovení.
Části vozové skříně, které jsou na skutečném stroji lakovány béžovou barvou,
jsou na minci pokoveny žlutým zlatem. Části, které se lakují červeně,
jsou pak pokryty červeným zlatem, které obsahuje příměs mědi.
Tloušťka pozlacení se počítá na mikrometry – čili tisíciny milimetru.Výhradním dodavatelem mincí pro Českou národní banku je Česká mincovna z Jablonce nad Nisou.
Autorem pamětní mince se stal akademický sochař Zbyněk
Fojtů. Odborná komise České národní banky ocenila zejména „výborné
ztvárnění tramvaje T3 a nápaditou kompozici pohledů a detailů“.
Každá mince z cyklu věnovaného slavným dopravním prostředkům vyniká použitím
jiné technologie. V případě tramvaje je to selektivní pokovení.
Části vozové skříně, které jsou na skutečném stroji lakovány béžovou barvou,
jsou na minci pokoveny žlutým zlatem. Části, které se lakují červeně,
jsou pak pokryty červeným zlatem, které obsahuje příměs mědi.
Tloušťka pozlacení se počítá na mikrometry – čili tisíciny milimetru.Výhradním dodavatelem mincí pro Českou národní banku je Česká mincovna z Jablonce nad Nisou.
Parametry
Výrobce | Česká mincovna |
Hmotnost | 25 g |
Balení | kapsle |
Provedení | standard |