Slavné dopravní prostředky je název cyklu pamětních stříbrných mincí s nominální hodnotou 500 Kč, vydávaných Českou národní bankou v letech 2021 až 2025. Pamětní stříbrná mince se smaltováním Motocykl JAWA 250 vydaná v roce 2022 je v poradí druhá emise této technické řady. Mince je vyražena v kvalitě standard. Autorkou pamětní stříbrné mince je medailérka Petra Brodská, DiS. Bankovní rada ČNB vybrala její návrh pro dokonalé ztvárnění motocyklu a jeho částí. Lícní strana 500 korunové mince zobrazuje... Celý popis
Koupit za 3 790 Kč- Od nejoblíbenějších
- Od nejlevnějších
- Od nejdražších
Popis
Slavné dopravní prostředky je název cyklu pamětních stříbrných mincí s nominální hodnotou 500 Kč, vydávaných Českou národní bankou v letech 2021 až 2025. Pamětní stříbrná mince se smaltováním Motocykl JAWA 250 vydaná v roce 2022 je v poradí druhá emise této technické řady. Mince je vyražena v kvalitě standard.
Autorkou pamětní stříbrné mince je medailérka Petra Brodská, DiS. Bankovní rada ČNB vybrala její návrh pro dokonalé ztvárnění motocyklu a jeho částí. Lícní strana 500 korunové mince zobrazuje 3 pohledy na části motocyklu Jawa 250. Na rubové straně mince je ztvárněn celkový pohled na motocykl a dva fragmenty z technických výkresů motocyklu.
Na začátku 50. let vyvíjel podnik JAWA pod vedením šéfkonstruktéra Josefa Jozífa nový motocykl jako pokračovatele stroje JAWA 250 „Pérák". Současně vznikla „nadfiremní“ pracovní skupina ze zaměstnanců podniků JAWA (v té době Závody 9. května, národní podnik) a Česká zbrojovka (od roku 1955 České závody motocyklové, národní podnik), která byla pověřena vytvořením podmínek pro zvýšeni výrobní základny motocyklů tzv. národní řady JAWA-ČZ. Ačkoliv byla národní řada na přelomu let 1957 a 1958 opuštěna a obě firmy se vrátily ke svým tradičním značkám JAWA a ČZ, vyjel v roce 1954 ze Závodů 9. května motocykl s označením JAWA-ČZ 250 typ 353, lidově zvaný „Kývačka“. Motor s dvoupákou pro startováni a řazení zdědil po Pérákovi a měl odpruženou zadní vidlici pomocí dvojice tlumičů, uchycených mezi zadní kyvnou vidlicí a rámem. V roce 1955 se začal vyrábět typ 353/03 se zvýšeným výkonem 12 koní s jednopákou pro startováni i řazení a v roce 1957 typ 353/04 s doutníkovými výfuky místo rybin. Kývačka dosahovala maximální rychlosti 105 km/h, spotřeba paliva činila 3,2 l/100 km. Legendární motocykl JAWA 250 typ 353 byl sériově vyráběn v letech 1954-1962 a vyvážen do více než 120 zemí světa.
Mít vlastní minci je IN!
Zajímavosti:
Pamětní stříbrná mince s nominální hodnotou 500 Kč Motocykl JAWA 250 je první mince kterou Česká národní banka opatřila smaltováním.
Na rubové straně mince jsou části reliéfu opatřeny barevnými plochami, které nevznikly obvyklým tamponovým tiskem, ale ručním smaltováním dvousložkovými sentickými smalty. V přiměřeném zjednodušení jsou lakované části motocyklu opatřeny tmavočerveným smaltem a typicky černé části černým smaltem. Ostatní části stroje jsou pak ponechány ve stříbrné barvě mincovního kovu. Částí klasicky modelovaného reliéfu musely být nejprve přepracovány z konvexního do konkávního tvaru – misek se zdrsněnou plochou – do kterých pak byty aplikovány smalty. Smaltování se provádělo na šesti pracovištích vybavených dávkovači smaltu a vyhřívanými pracovními deskami, které udržovaly vhodné podmínky pro aplikaci smaltů. Aplikované smalty se následně vytvrzovaly kolem 90 minut při teplotě 80° C. Zatímco celá barevná aplikace obsahuje cca 0,05 g smaltu, nejmenší plocha rukojeti řídítek jen cca 0,001 g. Smaltováni vyráběných 30 000 kusů minci představovalo kolem 4 500 hodin práce ve dvou směnách, sestavovaných z nejzručnějších a nejpečlivějších pracovníků. Celkem se spotřebovalo pouze 5 kg smaltů, rozdělených do mnoha tisíců dávek, z toho jen cca 1,5 kg čisté hmotnosti skončilo na mincích.
(zdroj: informační karta mince)
Autorkou pamětní stříbrné mince je medailérka Petra Brodská, DiS. Bankovní rada ČNB vybrala její návrh pro dokonalé ztvárnění motocyklu a jeho částí. Lícní strana 500 korunové mince zobrazuje 3 pohledy na části motocyklu Jawa 250. Na rubové straně mince je ztvárněn celkový pohled na motocykl a dva fragmenty z technických výkresů motocyklu.
Na začátku 50. let vyvíjel podnik JAWA pod vedením šéfkonstruktéra Josefa Jozífa nový motocykl jako pokračovatele stroje JAWA 250 „Pérák". Současně vznikla „nadfiremní“ pracovní skupina ze zaměstnanců podniků JAWA (v té době Závody 9. května, národní podnik) a Česká zbrojovka (od roku 1955 České závody motocyklové, národní podnik), která byla pověřena vytvořením podmínek pro zvýšeni výrobní základny motocyklů tzv. národní řady JAWA-ČZ. Ačkoliv byla národní řada na přelomu let 1957 a 1958 opuštěna a obě firmy se vrátily ke svým tradičním značkám JAWA a ČZ, vyjel v roce 1954 ze Závodů 9. května motocykl s označením JAWA-ČZ 250 typ 353, lidově zvaný „Kývačka“. Motor s dvoupákou pro startováni a řazení zdědil po Pérákovi a měl odpruženou zadní vidlici pomocí dvojice tlumičů, uchycených mezi zadní kyvnou vidlicí a rámem. V roce 1955 se začal vyrábět typ 353/03 se zvýšeným výkonem 12 koní s jednopákou pro startováni i řazení a v roce 1957 typ 353/04 s doutníkovými výfuky místo rybin. Kývačka dosahovala maximální rychlosti 105 km/h, spotřeba paliva činila 3,2 l/100 km. Legendární motocykl JAWA 250 typ 353 byl sériově vyráběn v letech 1954-1962 a vyvážen do více než 120 zemí světa.
Mít vlastní minci je IN!
Zajímavosti:
Pamětní stříbrná mince s nominální hodnotou 500 Kč Motocykl JAWA 250 je první mince kterou Česká národní banka opatřila smaltováním.
Na rubové straně mince jsou části reliéfu opatřeny barevnými plochami, které nevznikly obvyklým tamponovým tiskem, ale ručním smaltováním dvousložkovými sentickými smalty. V přiměřeném zjednodušení jsou lakované části motocyklu opatřeny tmavočerveným smaltem a typicky černé části černým smaltem. Ostatní části stroje jsou pak ponechány ve stříbrné barvě mincovního kovu. Částí klasicky modelovaného reliéfu musely být nejprve přepracovány z konvexního do konkávního tvaru – misek se zdrsněnou plochou – do kterých pak byty aplikovány smalty. Smaltování se provádělo na šesti pracovištích vybavených dávkovači smaltu a vyhřívanými pracovními deskami, které udržovaly vhodné podmínky pro aplikaci smaltů. Aplikované smalty se následně vytvrzovaly kolem 90 minut při teplotě 80° C. Zatímco celá barevná aplikace obsahuje cca 0,05 g smaltu, nejmenší plocha rukojeti řídítek jen cca 0,001 g. Smaltováni vyráběných 30 000 kusů minci představovalo kolem 4 500 hodin práce ve dvou směnách, sestavovaných z nejzručnějších a nejpečlivějších pracovníků. Celkem se spotřebovalo pouze 5 kg smaltů, rozdělených do mnoha tisíců dávek, z toho jen cca 1,5 kg čisté hmotnosti skončilo na mincích.
(zdroj: informační karta mince)
Parametry
Výrobce | Česká mincovna |
Hmotnost | 25 g |
Druh | mince |
Balení | kapsle |
Rok emise | 2022 |
Průměr mince | 40 mm |
Provedení | standard |