Půluncová zlatá medaile České mincovny, která je součástí volného cyklu nejkrásnějších nerealizovaných návrhů přihlášených do soutěží České národní banky, vzdává hold cvičnému letounu Aero L-39 Albatros.Základním předpokladem pro efektivní využití moderních bojových letounů je kvalitní výcvik pilotů. K tomu slouží cvičné letouny, s jejichž pomocí si letci osvojují pilotní, navigační a zaměřovací schopnosti. Když na přelomu 50. a 60. let 20. století hledaly země Varšavské smlouvy proudový letoun,... Celý popis
Koupit za 55 490 Kč- Od nejoblíbenějších
- Od nejlevnějších
- Od nejdražších
Popis
Půluncová zlatá medaile České mincovny, která je součástí volného cyklu nejkrásnějších nerealizovaných návrhů přihlášených do soutěží České národní banky, vzdává hold cvičnému letounu Aero L-39 Albatros.Základním předpokladem pro efektivní využití moderních bojových letounů je kvalitní výcvik pilotů. K tomu slouží cvičné letouny,
s jejichž pomocí si letci osvojují pilotní, navigační a zaměřovací
schopnosti. Když na přelomu 50. a 60. let 20. století hledaly země
Varšavské smlouvy proudový letoun, který by nahradil cvičné letouny s pístovým motorem, v soutěži zvítězil stroj Aero L-29 Delfín. Úspěch prvního proudového letounu navrženého a vyráběného v Československu představoval pro společnost Aero Vodochody
obrovský úspěch, ale její konstruktéři neusnuli na vavřínech. V hlavách
se jim okamžitě začaly rojit nápady na představitele další generace.
Stal se jím všestranný L-39 Albatros, který poprvé vzlétl 4. listopadu 1968 a proslul jako nejrozšířenější letoun svého typu na celém světě. Dvoumístný cvičný stroj se sedadly žáka a instruktora byl určen pro základní i pokračovací výcvik
bojových obratů, přepadů pozemních i vzdušných cílů, střelby,
bombardování či létání za nulové viditelnosti. Obstál však i přímo
v žáru boje. Díky vynikajícím letovým vlastnostem a snadné ovladatelnosti se rovněž skvěle hodil pro leteckou akrobacii,
kde dolnoplošník s přímým křídlem lichoběžníkového tvaru oslňoval
nebývalou elegancí. Pohon obstarával lehký dvouproudový motor, který
letounu propůjčoval maximální rychlost 750 km/h,
operační dostup 11 500 metrů a dolet 1 100 kilometrů. Nenáročný a
spolehlivý stroj se snadnou údržbou a nízkými provozními náklady byl
zkonstruován tak, aby mohl bez problémů působit i z nezpevněných ploch,
a proto není divu, že si ho vybralo více než 40 vojenských provozovatelů sídlících ve všech myslitelných klimatických podmínkách. Výroba Albatrosů byla ukončena roku 1995 a do té doby vznikly bezmála 3 000 kusů. Stovky z nich stále létají ve vojenském i civilním provozu…Jako předloha při ražbě pamětní medaile posloužil návrh medailéra Asamata Baltaeva, DiS. Odborná komise České národní banky vyzdvihla propracované ztvárnění stroje v pohybu. Zatímco na averzní straně najdete letoun vyobrazený z různých úhlů, reverzní strana nabízí pohled do kokpitu. Na obou stranách medaile pak najdete detail palubní desky. Texty uvádějí AERO L-39 – 2025 – ČESKÁ REPUBLIKA.Medaile vychází v nákladu čítajícím pouhých 99 kusů. Každý kus je ručně číslovaný na hraně.
s jejichž pomocí si letci osvojují pilotní, navigační a zaměřovací
schopnosti. Když na přelomu 50. a 60. let 20. století hledaly země
Varšavské smlouvy proudový letoun, který by nahradil cvičné letouny s pístovým motorem, v soutěži zvítězil stroj Aero L-29 Delfín. Úspěch prvního proudového letounu navrženého a vyráběného v Československu představoval pro společnost Aero Vodochody
obrovský úspěch, ale její konstruktéři neusnuli na vavřínech. V hlavách
se jim okamžitě začaly rojit nápady na představitele další generace.
Stal se jím všestranný L-39 Albatros, který poprvé vzlétl 4. listopadu 1968 a proslul jako nejrozšířenější letoun svého typu na celém světě. Dvoumístný cvičný stroj se sedadly žáka a instruktora byl určen pro základní i pokračovací výcvik
bojových obratů, přepadů pozemních i vzdušných cílů, střelby,
bombardování či létání za nulové viditelnosti. Obstál však i přímo
v žáru boje. Díky vynikajícím letovým vlastnostem a snadné ovladatelnosti se rovněž skvěle hodil pro leteckou akrobacii,
kde dolnoplošník s přímým křídlem lichoběžníkového tvaru oslňoval
nebývalou elegancí. Pohon obstarával lehký dvouproudový motor, který
letounu propůjčoval maximální rychlost 750 km/h,
operační dostup 11 500 metrů a dolet 1 100 kilometrů. Nenáročný a
spolehlivý stroj se snadnou údržbou a nízkými provozními náklady byl
zkonstruován tak, aby mohl bez problémů působit i z nezpevněných ploch,
a proto není divu, že si ho vybralo více než 40 vojenských provozovatelů sídlících ve všech myslitelných klimatických podmínkách. Výroba Albatrosů byla ukončena roku 1995 a do té doby vznikly bezmála 3 000 kusů. Stovky z nich stále létají ve vojenském i civilním provozu…Jako předloha při ražbě pamětní medaile posloužil návrh medailéra Asamata Baltaeva, DiS. Odborná komise České národní banky vyzdvihla propracované ztvárnění stroje v pohybu. Zatímco na averzní straně najdete letoun vyobrazený z různých úhlů, reverzní strana nabízí pohled do kokpitu. Na obou stranách medaile pak najdete detail palubní desky. Texty uvádějí AERO L-39 – 2025 – ČESKÁ REPUBLIKA.Medaile vychází v nákladu čítajícím pouhých 99 kusů. Každý kus je ručně číslovaný na hraně.
Parametry
| Druh | medaile |
| Hmotnost | 15.56 g |
| Výrobce | Česká mincovna, a.s. |
| Provedení | proof |
| Rok emise | 2025 |
| Průměr mince | 28 mm |