Půluncová zlatá medaile České mincovny, která je součástí volného cyklu nejkrásnějších nerealizovaných návrhů přihlášených do soutěží České národní banky, vzdává hold cvičnému letounu Aero L-39 Albatros.Základním předpokladem pro efektivní využití moderních bojových letounů je kvalitní výcvik pilotů. K tomu slouží cvičné letouny, s jejichž pomocí si letci osvojují pilotní, navigační a zaměřovací schopnosti. Když na přelomu 50. a 60. let 20. století hledaly země Varšavské smlouvy proudový letoun,... Celý popis

Koupit za 55 490 Kč

Popis

Půluncová zlatá medaile České mincovny, která je součástí volného cyklu nejkrásnějších nerealizovaných návrhů přihlášených do soutěží České národní banky, vzdává hold cvičnému letounu Aero L-39 Albatros.Základním předpokladem pro efektivní využití moderních bojových letounů je kvalitní výcvik pilotů. K tomu slouží cvičné letouny,
s jejichž pomocí si letci osvojují pilotní, navigační a zaměřovací
schopnosti. Když na přelomu 50. a 60. let 20. století hledaly země
Varšavské smlouvy proudový letoun, který by nahradil cvičné letouny s pístovým motorem, v soutěži zvítězil stroj Aero L-29 Delfín. Úspěch prvního proudového letounu navrženého a vyráběného v Československu představoval pro společnost Aero Vodochody
obrovský úspěch, ale její konstruktéři neusnuli na vavřínech. V hlavách
se jim okamžitě začaly rojit nápady na představitele další generace.
Stal se jím všestranný L-39 Albatros, který poprvé vzlétl 4. listopadu 1968 a proslul jako nejrozšířenější letoun svého typu na celém světě. Dvoumístný cvičný stroj se sedadly žáka a instruktora byl určen pro základní i pokračovací výcvik
bojových obratů, přepadů pozemních i vzdušných cílů, střelby,
bombardování či létání za nulové viditelnosti. Obstál však i přímo
v žáru boje. Díky vynikajícím letovým vlastnostem a snadné ovladatelnosti se rovněž skvěle hodil pro leteckou akrobacii,
kde dolnoplošník s přímým křídlem lichoběžníkového tvaru oslňoval
nebývalou elegancí. Pohon obstarával lehký dvouproudový motor, který
letounu propůjčoval maximální rychlost 750 km/h,
operační dostup 11 500 metrů a dolet 1 100 kilometrů. Nenáročný a
spolehlivý stroj se snadnou údržbou a nízkými provozními náklady byl
zkonstruován tak, aby mohl bez problémů působit i z nezpevněných ploch,
a proto není divu, že si ho vybralo více než 40 vojenských provozovatelů sídlících ve všech myslitelných klimatických podmínkách. Výroba Albatrosů byla ukončena roku 1995 a do té doby vznikly bezmála 3 000 kusů. Stovky z nich stále létají ve vojenském i civilním provozu…Jako předloha při ražbě pamětní medaile posloužil návrh medailéra Asamata Baltaeva, DiS. Odborná komise České národní banky vyzdvihla propracované ztvárnění stroje v pohybu. Zatímco na averzní straně najdete letoun vyobrazený z různých úhlů, reverzní strana nabízí pohled do kokpitu. Na obou stranách medaile pak najdete detail palubní desky. Texty uvádějí AERO L-‍39 – 2025 – ČESKÁ REPUBLIKA.Medaile vychází v nákladu čítajícím pouhých 99 kusů. Každý kus je ručně číslovaný na hraně.
Zobrazit více

Parametry

Druh medaile
Hmotnost 15.56 g
Výrobce Česká mincovna, a.s.
Provedení proof
Rok emise 2025
Průměr mince 28 mm